Tuesday 21 April 2015

ERTI SEBUAH SENYUMAN....

"Umi.. hari ni Cikgu Rosna senyum kat Ubaid"
"Ye ke?"
"Seronok ke bila cikgu senyum kat Ubaid?"
"Seronok la"

Ubaid



Melalui kata-kata Ubaid saya belajar sesuatu.... Hanya dengan senyuman kita boleh membuatkan hati anak didik kita gembira...

Walaupun ia nampak mudah tapi kadang-kadang kita terlupa untuk tersenyum.. Tidak salah juga kalau sesekali kita menyapa mereka. Anak didik amat menghargai sapaan kita.  Mereka ternanti-nanti kata-kata yang keluar dari mulut seorang guru..

Cukup lah dengan pertanyaan "kamu dah makan" "kamu sihat".. Percaya atau tidak hanya dengan sapaan ringkas tersebut mereka akan merasa diri mereka lebih dihargai dan semangat untuk ke sekolah lebih tinggi..

Sekarang saya tidak lupa untuk senyum dan menyapa anak didik saya... Saya tahu mereka gembira seperti anak saya gembira..

Sebelum pulang saya pasti bersalaman dan memeluk mereka. Ibu bapa yang ingin menjemput mereka pulangpun akan merasa senang hati dan tenang melepas kan anak kecil mereka ke sekolah setiap hari..

Terima kasih Ubaid.... Satu pengajaran yang bermakna buat umi..




♥♥senyum itu sedekah yang paling mudah dan murah♥♥

♥♥Salam sayang dari Cikgu Yann♥♥

No comments:

Post a Comment